tirsdag 22. september 2015

Etikett

Denne uken har vi jobbet med å finne riktig etikett til bildet. Det som er viktig å tenke på, er at man må finne en riktig balanse, slik at bildet ikke blir slitsomt å se på. Samtidig skal man fange oppmerksomheten til leserne. 






Det første bildet jeg vil vise, er av noen epler. Her ser dere at teksten er lett og fyldig, og samtidig lett å lese. Teksten fanger oppmerksomheten samtidig som eplene kommer i sentrum. Teksten er Courier New, og jeg valgte denne fordi det var den som passet aller best for å få en fin balanse i bildet.












Det neste bildet jeg vil vise, er av det samme bildet, men med en annen type skrift. Her ser dere at kombinasjonen med en løkkeskrift og farger, fungerte dårlig. Teksten ble veldig tungt å lese, og bildet fanger ikke like mye oppmerksomhet som bildet over. Skriften er Odstemplik, og jeg valgte denne for å vise dere et eksempel med en etikett som ikke funker like bra. 






Jeg skal vise ett eksempel til, bare med glass. Denne skrifttypen er den samme som jeg brukte på eplene, Courier New. Grunnen til at jeg valgte den her også, er fordi teksten er så enkel og lett, at den passet best. Jeg valgte å skrive teksten oppe til høyre, og det var ikke bare tilfeldig. Det er helt naturlig for oss når vi ser på et bilde, å se fra det øvre hjørne hjørnet, og ned til venstre hjørnet. Men siden jeg har satt glassene mine skrått fra venstre til høyre, vil det være helt naturlig for oss å se fra det venstre nedre hjørnet og opp til høyre hjørnet. Det gir dermed bildet en ekstra effekt når jeg skriver teksten oppe til høyre, og fanger derfor oppmerksomheten til leserne.







Men dette bildet derimot, gir en motsatt effekt. Selv om jeg har skrevet teksten oppe til høyre, funker det ikke særlig bra. Grunnen til det er fordi teksten, Chopin Script, er alt for rotete til at bildet gir en positiv effekt. 





Egenvurdering:

Denne oppgaven har vært morsom, og jeg har lært mer om etiketter. Det nytter ikke å finne en tekst som er fin, hvis teksten ikke passer inn i bildet. Det gjør da at bildet blir uinteressant og man mister interessen fra leserne. Det er derfor veldig viktig å finne hvilken tekst som passer aller best til bildet ditt, som da gir en fin balanse. En lett og enkel tekst er ofte bedre enn en tekst som kan bli sett på som vond å lese. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar