fredag 4. mars 2016

Fordypningsoppgave

Mine bilder inspirert av Paul Himmel


I de siste ukene har jeg latt meg inspirere av den amerikanske fotografen Paul Himmel. Han er kjent for sine levende ballettbilder. Bildene er tatt i svart-hvitt med lang lukkertid, slik at dansen får en flyt. 

Her er noen av de bildene som inspirerte meg mest.




Tanken bak bildene, er å vise bevegelsene i dansen. Jeg ønsker å vise fram at det ofte er mye som skjer på en gang. Siden ballett er en kontinuerlig dans der bevegelsene aldri skal stoppe opp, er målet mitt å vise dette i bildene. Selv om et bilde ikke kan bevege seg, gjør den lange lukkertiden dette nesten mulig. Bildene blir mer levende ettersom man kan se litt av bevegelsen til hver av posisjonene. 

Jeg satt kameraet opp på et stativ, og satt på selvutløser. Jeg prøvde meg litt fram med forskjellige kamerateknikker, og kom fram til at bildene under er mine favoritter.

Her er mine bilder:


f/5
0.8 sek
ISO-100


f/9
1 sek
ISO-100

f/5.6
1.3 sek
ISO-100

f/8
1/2 sek
ISO-100

f/7.1
0.8 sek
ISO-100


f/8
0.8 sek
ISO-100


Egenvurdering


Denne fordypningsoppgaven har vært både morsom og utfordrende. Det som var gøyest, var at man selv kunne velge hvilken fotograf man ville la seg bli inspirert av. Jeg valgte å ta en fotograf som tok ballettbilder, fordi ballett er noe jeg brenner for. Det gjorde det dermed morsomt å ta bildene til fordypningsoppgaven. Likevel var det litt frustrerende å ta disse bildene. For før jeg redigerte de, trodde jeg at bevegelsene ikke var synlige. Men etter at jeg fikk redigert bildene i photoshop, ble jeg fornøyd med resultatet. Da kom alle bevegelsene til syne. Alt i alt har denne oppgaven vært morsom, og jeg er fornøyd med resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar