onsdag 16. mars 2016

Uke 11

Bokomslag


I de siste ukene har jeg drevet med et bokomslag-prosjekt. Her har jeg brukt de linotrykkene jeg tidligere har laget. Jeg fikk utdelt tittel og forlag til boka på forhånd, der tittelen er "Terskel" og forlaget er "Aschehoug". Videre satt jeg meg selv som forfatter på boka. Ellers har jeg funnet bildet av en strekkode på nettet, og introen til boka har jeg funnet på selv. 

Etter å ha redigert bildene i Photoshop, lagde jeg en mal og puttet bildet inn i InDesign. Der utfordret jeg meg selv til å være original, og utforske med forskjellige bokomslag. 

Målet med et bokomslag, er blikkfang. Det er viktig å lage et design som folk er interessert i, og som folk legger merke til. 

Her er mine bokomslag:



Dette er det første bokomslaget jeg lagde, og en av mine favoritter. Først prøvde jeg å skrive tittelen med en løkkeskrift, men fant ut av at det ble veldig rotete. Derfor valgte jeg å ta "Arial", for den er veldig enkel og lett å lese. Jeg valgte å ha ett rødt tema på grunn av den røde døren. I tillegg valgte jeg å ta baksiden av boka og tittelen rød for å samsvare med den røde døra. Teksten bak på boka, vaskeseddelen, har også et tema med en rød dør. Jeg synes det passet veldig bra, og boka har dermed en rød tråd helt fra designet til handlingen av boka. 




Dette er et av det siste bokomslaget jeg lagde. Her prøvde jeg bare å bruke svart og hvitt. Jeg synes resultatet ble kult, samtidig som det ble litt mystisk og trist. Farger er med på å skape humør og glede, og siden dette bokomslaget er helt uten farger, følte jeg at teksten burde være like dyster som designet. Teksten her er også "Arial", for jeg følte den passet best inn. Teksten skal ikke ødelegge designet, og "Arial" er veldig enkel og grei å bruke.




Dette bokomslaget ligner veldig på det første jeg lagde. Jeg likte selve designet, så denne gangen prøvde jeg meg med noen forskjellige farger. Jeg valgte å ta baksiden av boka blå for å samsvare med blåfargen på forsiden. Ellers valgte jeg å beholde teksten svart for å ikke lage for mye støy i bildet.



Dette bokomslaget er også en av mine favoritter. Jeg synes fargene passer veldig godt sammen. Jeg valgte å ha den samme fargen over hele designet fordi jeg synes det ga en fin helhet. I tillegg valgte jeg å ha vaskeseddelen og tittelen på boka rød for å vekke oppmerksomhet. Rødfargen er ofte den første fargen man legger merke til. Først synes jeg designet var veldig kjedelig, og måtte derfor endre litt på den. Det endte med at jeg tok et lite bilde av den samme døra og puttet den på baksiden av boka. Dette synes jeg ble spennende fordi bildet er repeterende, og gir en helhet til designet. 

Egenvurdering


De siste ukene har vært veldig spennende, men samtidig krevende. Det å lage et bokomslag, kan være veldig gøy, men minst like vanskelig. Det som er vanskelig, er å være original og å være kreativ. I tillegg har det vært litt krevende å lage disse designene. Alt har fåregått i InDesign. Og ettersom jeg er ganske nybegynner på dette programmet, ble det fort litt vanskelig å finne fram til hva man skulle gjøre og hvordan. Men etter å ha prøvd meg litt fram, fikk jeg ut noen bokomslag. Ettersom dette var første gang, er jeg ganske fornøyd med hva jeg klarte å få til. Selv om det var krevende til tider, har jeg lært masse. Jeg har lært hvilken skrifttype som passer best til bildet, og hvilke farger man burde putte sammen. I tillegg har jeg fått bekreftet at det enkleste er ofte det beste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar