mandag 2. mai 2016

Tentamen

Tema: Komfortsone


Tema for tentamen i Trykk og Foto var å ta bilder utenfor komfortsonen sin. Dette var utfordrende og gøy. Jeg tok alle bildene med en Sony speilrefleks.
Her er mine bilder:

Før redigering


Etter redigering 

Dette bildet ble tatt på langbrygga, der jeg tok et speilbilde av meg selv i et butikkvindu. Det jeg liker ekstra godt, er den streken som skjærer bildet. Dette gjør at bildet blir mer levende, og rett og slett utenfor min komfortsone. Jeg liker at ting er veldig pyntelig og pent, og det er ikke dette bildet. Jeg valgte å redigere bildet litt lysere, og med mer farger slik at bildet skulle bli mer levende. Jeg brukte blant annet «Brightness/Contrast», «Curves» og «Color Balance» i Photoshop. 


Før redigering


Etter redigering 


Dette bildet ble tatt på kunnskapshavna. Jeg valgte å ta bilde av speilbildet til en brygge, fordi det er en ting jeg aldri pleier å tenke over. Dette er heller ikke et pent og «ordentlig» bilde, og derfor utenfor min komfortsone. Originalbildet er ganske simpelt og kjedelig, og jeg valgte derfor å redigere det litt. Jeg redigerte det i Photoshop, der jeg brukte «Black & White», «Curves» og «Exposure». Grunnen til at jeg valgte å redigere det svart-hvitt, var fordi det gjorde bildet mer interessant. Jeg liker hvordan speilbildet i vannet lager en stemning i bildet. Jeg synes bildet er ganske mystisk og morsomt.


Før redigering


Etter redigering

























Dette bildet tok jeg ved parkeringshuset ved biblioteket. Det er bilde av et ødelagt gjerde. Bildet er utenfor min komfortsone fordi der er ganske rotete. I tillegg pleier jeg aldri å tenke over gjerder. Jeg valgte å redigere bildet i svart-hvitt, fordi jeg synes det ga en spennende stemning i bildet. Jeg redigerte bildet i Photoshop der jeg brukte «Black & White», «Exposure» og «Curves».


Egenvurdering


Det å gå utenfor komfortsonen, er ganske vanskelig. Jeg er vant til å ta vanlige og trygge bilder, så denne oppgaven var ganske krevende. Samtidig synes jeg det var lærerikt og morsomt å utfordre seg selv litt. I denne oppgaven måtte jeg stole fullt og helt på meg selv og mine meninger til bildene. Det som jeg synes er banalt, kan andre synes er bra. Jeg synes det var vanskelig å være original. Jeg synes også det var vanskelig å ta bilder av noe man ikke pleier å legge merke til, for det er jo en grunn til at man ikke legger merke til det. Men det var en god øvelse, og jeg måtte bruke alle sansene mine for å ta bilde ute av min komfortsone. I tillegg har jeg lært mye om redigering. Redigering kan føre til at bildet blir bedre, eller dårligere. I dette tilfelle håper jeg at redigeringen førte til et bedre bilde.
Alt i alt er jeg fornøyd med dagens bilder og dagens innsats. Jeg har gått inn i meg selv, og gått utenfor min komfortsone. Dette var utfordrende, men gøy. Jeg har lært at kjedelige ting faktisk kan bli ganske spennende. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar