onsdag 25. mai 2016

Uke 21

Pinhull


De siste ukene har vi drevet med fotografering med pinhull. Meningen med pinhull er at kameraet skal få inn lite lys. Måten vi lagde pinhull på, var først å klippe ut et svart papirstykke for å så bruke en nål til å lage et bittelite hull i papirstykket. Deretter teipet vi papirbiten med hullet over kameralinsen. Temaet var å ta bilder av gamle trær i byen. 

Her er plakaten:


Dette bildet er tatt av et ensomt, gammelt tre utenfor trefoldighetskirken i byen. Jeg synes dette representerer temaet ganske bra. Her har vi bare ett tre som har blitt stående, mens de andre har blitt hogget ned på grunn av byen og byens omstendigheter. 

Jeg har også lyst til å vise ett bilde til. 


Dette bildet synes jeg er veldig kult. Her ser vi hva slags effekter et pinhull kan gi. Det er spennende, og lyset oppfører seg helt annerledes enn vanlig. 

Egenvurdering

Denne oppgaven var helt ny for meg. Jeg hadde aldri hørt om pinhull før. Men det har vært spennende, og lærerikt. Jeg har lært hvor mye lys faktisk har å si for et bilde. For mye lys fører til dårlig bilde, og det samme med for lite lys. Men en blanding gir spennende resultater. Det er gøy å se hvordan kameraet oppfører seg. I tillegg kan sånn som bildet over bli mystisk og interessant bare ved bruk av et hjemmelaget pinhull. Hvis jeg ikke hadde brukt pinhullet, hadde nok ikke bildet heller vært så interessant. Det er dermed en helt ny måte å ta bilder på, og også en helt ny måte å tenke på. Det er både morsomt og lærerikt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar